Leerdoelen

Beleving met alle zintuigen staat centraal bij het integrale programma van 'Mijn Eten'. De leerlingen gaan zoveel mogelijk zelf aan de slag en de leerstof wordt door de verschillende programmaonderdelen heen herhaald. Voor de leerlingen wordt de stof interessanter en begrijpelijker omdat deze in een brede context wordt aangeboden. Dankzij deze aanpak blijft de stof ook beter hangen.

Er zijn vier centrale thema’s die in alle lessen aan bod komen: 

Veraf – dichtbij: waar en hoe groeit mijn eten?
Gezond – ongezond: welk effect heeft het op mijn lichaam?
Dierlijk – plantaardig: van welke dieren en planten ben ik afhankelijk voor mijn voedsel?
Oorspronkelijk – bewerkt: hoe maak ik eten klaar en hoe smaakt het?

    Daarnaast is er in de excursies, (gast)lessen en lessuggesties aandacht voor taal- en rekenopdrachten.

    Doorlopende leerlijn

    ‘Mijn Eten’ is mede gebaseerd op de doorlopende leerlijn die het Voedingscentrum in 2012 heeft ontwikkeld. Deze leerlijn geeft inzicht in te ontwikkelen kennis, houding en vaardigheden op het vlak van gezond en duurzaam eten voor 4-18 jarigen. De belangrijkste leerdoelen van ‘Mijn Eten’ zijn:
    • Kennis opdoen over de herkomst en groei van voedsel.
    • Bewust worden van de verschillen tussen vers voedsel en bewerkt voedsel.
    • Inzicht ontwikkelen in de relatie tussen voeding en gezondheid.
    • Normen ten aanzien van gezonde voeding ontwikkelen.
    • Nieuwe verbanden zien tussen herkomst van het product, geografische ligging, ontwikkelde eetgewoonten, verhouding arm en rijk en transport van voedsel.
    • Nieuwe verbanden zien tussen het bewerken van de grond, het seizoen waarin planten groeien, het bereiden en het eten van seizoensproducten.
    • Bewust proeven van voedingsmiddelen en kennis maken met andere smaken.
    • Eenvoudige kooktechnieken leren toepassen en gerechten leren bereiden.
    • Leren samenwerken en een goede werkhouding ontwikkelen.
    Onderstaand vindt u de uitgebreide leerdoelen gekoppeld aan de leerlijnen.