Blog: Mijn Eten project bij de Visserschool

“Een geslaagd project!”, zeggen de docenten van de Visserschool bij de evaluatie van het project ‘Mijn Eten’. “Het achterhalen waar ons voedsel vandaan komt en de koppeling tussen ‘Mijn Eten’ en de zaakvakken is voor ons reden geweest om aan dit project deel te nemen”, vertelt Berry Roodenburg. Haar team heeft er een themaperiode rondom voeding van gemaakt in groep 4 tot en met 8.

Koken uit eigen (school)tuin

Meester Erik (groep 6) vertelt: “De schooltuin, de Hortus en het koken op school met De Smaak te Pakken vullen elkaar mooi aan. De groep die vorig jaar aardappels en rode peper had geoogst op de schooltuin heeft nu met de aardappel, rode peper en de zoete aardappel gekookt op school”.

Kok uit filmpje geeft de les

Juf Jurrina (groep 5) zegt: “De kookkist die bij de kookworkshop werd gebruikt, zag er uitnodigend uit. Alles stond heel overzichtelijk uitgestald en het begeleidende filmpje was heel informatief. Dat de aardappel oorspronkelijk uit Peru komt, wist ik zelf ook niet. Leuk dat de kok uit het filmpje ook zelf aanwezig was”.

De les blijft hangen


De klas van juf Maartje (groep 4) heeft het programma “Van graan tot brood” gevolgd op de boerderij. Kinderkok Esther van De Smaak te Pakken merkt tijdens het koken op school dat de leerlingen nog precies het verschil tussen bloem en volkoren meel kunnen aangeven. Ook kennen ze de woorden graan, malen en deeg nog. Een duidelijk verschil met de groepen die niet naar de boerderij zijn geweest. De moeders die hebben geassisteerd bij het koken vonden het leuk om een nieuw recept te leren en ze zagen hun eigen kinderen met plezier bezig op school.